⠀

⠀

باب الجنة

سه جهت قبر پیامبر (صلی الله علیه وآله و سلم)باز بود، آن زمان ها... (بالای سر، پشت سر و زیر پا)

آن طرف قبر پیامبر(صلی الله علیه وآله و سلم)بود*، باب جبرئیل، سکوی اصحاب صفه، در خانه حضرت زهرا (سلام الله علیها)
و این سمت ستون ابولبابه، استوانة الوفود، مأذنه بلال، و روضة من ریاض الجنة

اصلا هر سمتش کلی فضای دوست داشتنی بود.

اینکه می گویم، این سمت و آن سمت، برای این بود که باید یک طرف را می رفتی و مسیر عبور هر دو جدا بود، هر طرف را می رفتی، نمی شد به جهت دیگری بروی، باید کلا برمی گشتی به شبستان زنانه و دوباره داخل می شدی و این کار زمان بر بود. مگر کلا چندساعت وقت داشتی برای زیارت؟!**

ناخودآگاه هربار که وارد می شدم، کشیده می شدم به سمت چپ***، یعنی همان قبر پیامبر(صلی الله علیه وآله و سلم)... سه روز اول گذشت و هر بار می گفتم، این بار می رود پشت ستون توبه نماز می خوانم، اما باز...
خاطرم نیست، سه شنبه بود یا چهارشنبه، وقتی داخل روضه رفتم، دیدم سمت چپ را بسته اند.
- خب! امروز، می روم طرف روضه تا فردا...

فردا، پس فردا، تا جمعه که داشتیم می رفتیم، آن طرف را باز نکردند.

بعدها که دوستان مشرف می شدند، وقتی از اصحاب صفه و در خانه حضرت زهرا(سلام الله علیها) سوال می کردم، می گفتند هنوز بسته بود...

از تیر 84 تا همین تیر 92، دیگر نشنیدم که بانوان زائر، در خانه حضزت زهرا(سلام الله علیها) را دبده باشند.


* اگر از قسمت زیرپا ایشان می رفتی، دقیقا می رسیدی به زیر پای حضرت، اما پشت سر که اول قبر خلفاء بود و بالای سر هم تا بالای سر خلیفه اول باز بود. اما از زیر پا دقیقا تا باب البقیع باز بود.
**البته آن سفر اول، مزیتش این بود که کسی جلویت را نمی گرفت، قومیتی دسته بندی نمی کردند. مثلا وقتی در از اذان صبح باز بود تا ساعت 11، تا 10 ونیم، هر زمان که می رفتی، تا روضه می توانستی بروی داخل، و تا اخر وقت بنشینی.

***سمت چپ از طرفی که خانم ها وارد می شوند. از طرف حیاط های چتر دار داخل حرم، رو به قبله.
اگرملاک را قبر رسول الله بگیریم و رو به قبله و پشت سر بایستیم، روضه سمت راست، و باب جبرئیل، سمت چپ قبر مطهر قرار دارد.

نظرات 1 + ارسال نظر
گل 1392/04/24 ساعت 19:40

قسمت سمت چپ که تماما تا سقفش کتابخانه زده بودند و پر بود از قرآن...
و یه قفل...
قفلی به بزرگی تاریخ غربت معصومین ...
ام ابیها در مسجد پدر باید ناشناس و غریب بماند.

ما هم از 10:30 شب تا وقتی که بیرونمون میکردند میموندیم و گاهی تا چند رکعت نماز پشت سر هم میخواندیم تا بتونیم بیشتر بمونیم و بیرونمون نکنن...قدر اون نمازها رو ندونستم، قدر ساعاتی رو که اونجا بودم، نمیدونم خلوص نداشتم؟!!درک نمیکردم اون لحظات رو؟!!!...
خیلی زود گذشت...
اللهم ثم العود ثم العود...

سلام
سمت چپ، از جایی که شما ایستاده بودید، دیده نمی شد. منظورم روبروی باب جبرئیل است، آنجا که شما دیدید و می شد پشت سر حضرت را بله تا بالا کتابخانه زده اند...
دقیقا بنده هم همین کار را می کردم.
خیلی زود واقعا گذشت... خیلی زود...
ملتمس دعای خیر.

ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد